Sunday 27 January 2013

Penitian Hidup ke Alam Remaja



KEHIDUPAN manusia sentiasa  mengalami perubahan yang bermula daripada  kehidupan kanak-kanak sehingga peringkat dewasa. Perubahan berlaku melibatkan pertambahan berat dan saiz badan yang ditentukan oleh tahap pemakanan dan kesihatan seseorang individu. Mungkin juga melibatkan perbezaan perubahan antara lelaki dengan wanita yang merupakan perkara biasa. Sebab itu, kita perlu mengambil berat  dari semasa ke semasa  untuk memastikan perubahan hidup berlaku dengan sempurna dan tidak terjejas.

Perubahan fizikal yang berlaku terhadap  remaja turut dipengaruhi pertumbuhan jasad. Pelbagai kegiatan hormon berkait rapat dengan pertumbuhan tubuh dan perkembangan biologi. Dalam masa yang sama ia memberi kesan langsung kepada  perkembangan psikologi dan sosial. Namun  begitu  kadar perkembangan  kemajuan berbeza-beza antara satu sama lain. Perkembangan dan perubahan fizikal remaja     bermula dengan ketegangan dari segi seksualiti, iaitu semasa mereka mampu mengeluarkan ovum dan sperma.  Pelbagai istilah dikaitkan dengan perubahan ini seperti ‘puberty‘ (pertumbuhan bulu di kawasan kemaluan), ‘menarche‘ (permulaan haid bagi wanita), ‘sexual maturity‘ (kematangan seksualiti).


Perkembangan fizikal menandakan alat kelamin mula aktif mengeluarkan hormon tertentu. Pertumbuhan sifat kelamin sekunder dan membesar sebagai dewasa.  Tanda-tanda pada lelaki seperti berlaku pembesaran tubuh badan, berbulu pada muka dan bermisai, ketiak berbulu, bulu kemaluan, saiz buah zakar besar, mudah mengalami ereksi dan enjakulasi waktu tidur.  Bagi remaja perempuan pula berlaku pembesaran pinggul, ketiak berbulu, bulu kemaluan, buah dada membesar, pembesaran genitalia bahagian luar,  haid, berubah suara dan berjerawat.

No comments:

Post a Comment