Friday 8 February 2013

Al-Ina'

Pelancaran Program Al-Ina' : Semoga kecemerlangan terus diukir. Selamat Menjulang SMKAMi.


.

Air merupakan elemen utama yang mengalir dalam tubuh badan manusia dan juga haiwan. Sebanyak 75% air (otak 74.5%, darah 82% dan tulang yang mampat 22% air) memenuhi segenap ruang tubuh. Jadi, sel-sel dalam tubuh memerlukan air sebagai sumber penting untuk membantu perkembangan sel baru. Sel-sel yang baru lagi baik akan merangsang kekuatan perubahan fizikal, mental, emosi dan rohani. Namun, tahukah anda molekul-molekul air boleh berubah mengikut getaran suara seperti molekul air biasa dengan molekul air yang dibaca dengan ayat suci al-Qur'an; Surah Yasin? Persoalan lain juga bermain di minda mengenai kelebihan air yang dibaca dengan ayat-ayat suci al-Qur'an berbanding air biasa sedangkan kedu-duanya adalah sama.

Air merupakan molekul yang terbentuk daripada ikatan-ikatan kimia yang tidak dapat dilihat pada mata kasar. Formula bagi air adalah H2O; bermakna satu molekul air terdiri daripada dua atom hidrogen dan satu atom oksigen.Molekul-molekul ini terdiri daripada struktur yang mudah namun masih boleh menghasilkan tindak balas yang kompleks. Oleh sebab itu, air digelar sebagai pelarut universal kerana mempunyai keseimbangan dinamik.



Air juga telah meliputi permukaan bumi sebanyak 70% manakala daratan hanya meliputi muka bumi hanya 30% sahaja. Jelaslah menunjukkan air bukan sahaja penting kepada manusia tetapi juga penting dalam sejarah pembentukan muka bumi sejak zaman prasejarah lagi. Sebanyak 3/4, lautan telah menguasai bumi sehingga membuktikan air menjadi sumber yang penting dan mencipta sejarahnya tersendiri. Wap air dan awan membentuk langit, ais berg di laut dan glasier di pergunungan menunjukkan adalah bersifat tulen yang boleh bertukar pelbagai bentuk mengikut keadaan.

Begitu juga menurut Islam, air merupakan nikmat Allah SWT yang diberikan kepada manusia sebagai air penawar yang boleh menyembuhkan penyakit dengan keizinan-Nya. Tetapi masih terdapat perbezaaan antara air dan mineral biasa diminum dengan air mineral yang dibaca Surah Yasin padanya. Molekul-molekul air berubah dari keadaan asal kepada bentuk lain yang lebih menarik dan juga terdapat bentuk yang hodoh. Bukti-bukti terkumpul melalui kajian yang dilakukan untuk membuktikan kebenaran kata-kata air yang dibaca Surah Yasin lebih banyak memberi manfaat daripada air tanpa ayat suci Al-Qur'an.

Menurut penemuan hasil kajian saintifik ke atas air oleh Dr. Masaru Emoto, pakar air di Universiti Yokohama, Jepun yang telah merintis penyelidikan tentang molekul air dan menyatakan bahawa susunan molekul air dan menyatakan bahawa susunan molekul air boleh berubah mengikut yang diucapkan ke atas air tersebut. Hasil penyelidikan mendapati air mampu 'mendengar' pesanan yang disampaikan melalui ungkapan . Kajian dikukuhkan lagi apabila beliau sendiri melakukan penyelidikan ini ke atas orang awam. Beliau meminta wakil dari hadirin yang hadir untuk mengucapkan perkataan yang buruk dan baik ke atas air. Apabila air itu diperdengarkan dengan perkataan yang buruk, hasilnya sungguh mengejutkan! Molekul air mula berubah tidak seimbang dan kelihatan hodoh. Di samping itu air yang dibacakan doa atau perkataan yang baik serta merta berubah menjadi bentuk berlian yang berkilau dan bercahaya (Berita Harian, 28 September 2008).



Dalam buku penulisan beliau, The Hidden Message In Water, terdapat pernyataan beliau mengenai air yang bersifat sebagai perakam pesanan seperti pita magnetik atau 'compact disc'. Apabila kata-kata yang baik diungkapkan pada air, didapati molekul-molekul air itu berubah bentuk seperti kristal yang indah dan bersinar. Tetapi berlainan pula dengan bentuk molekul air yang diungkapkan kata-kata kesat. Molekulnya berubah menjadi buruk dan menakutkan seperti sel-sel barah. Malahan ketika muzik berentak heavy metal diperdengarkan, kristal serta-merta hancur.

Secara tidak langsung, pembuktian dari kajian ini serta merta menolak kata-kata jahil yang tidak percaya kepada konsep perubatan Islam yang menggunakan air untuk menyembuhkan pelbagai jenis penyakit (dipetik dari buku 'Konsep Perubatan Islam' oleh Ustaz Danial Zainal Abidin). Jelas terbukti bahawa air boleh berubah bentuk hanya melalui ungkapan yang diucapkan oleh seseorang. Begitu juga dengan air yang dibacakan Surah Yaasin. Ayat-ayat suci dari surah Yaasin mempunyai manfaat yang lebih berbanding air yang biasa saja. Molekul air yang bersinar dengan bacaan Yaasin dpat menyembuhkan penyakit, menerangkan hati dan jiwa dan sebagai penawar mengelakkan gangguan makhluk halus.

Kebiasaannya air mineral bacaan Yaasin diberikan kepada anak-anak yang bakal menduduki peperiksaan. Kenapa? Hal ini disebabkan air tersebut dapat menjadi penawar. Apabila air yang dibacakan ayat-ayat dari surah Yaasin, molekul yang terbentuk adalah tersusun sempurna. Molekul air ini akan diproses dalam tubuh lalu menyampaikan pesanan pada air di otak dan pembuluh darah. Air ini akan memperbetulkan fungsi-fungsi dalaman tubuh bagi menenangkan jiwa. Hasilnya, dengan izin Allah, air akan bertindak menurut pesanan yang diniatkan dan dilaksanakan tanpa kita sedari.

Air bacaan Yaasin juga mampu melawan gangguan-gangguan makhluk halus dalam diri. Hanya dengan menyapukan air akan membeerikan keseimbangan semula melalui rakaman gelombang infrasoniktetapi harus disertakan doa yang ikhlas. Justeru , gelombang gangguan yang menguasai tubuh akan keluar dan ruang pada badan akan kembali seperti sedia kala. Namun, seseorang yang melakukan rawatan menggunakan air bacaan Yaasin perlu tahu akan kaedah-kaedahnya supaya hajat yang dimohon kepada Allah SWT akan dimakbulkan. Buktinya, air yang dibacakan denngan bacaan Al Quran merupakan medium penting untuk dijadikan penawar mujarab selaras dengan keikhlasan niat. Firman Allah SWT yang bermaksud:"..... dan kami jadikan dari air, tiap-tiap benda yang hidup? Maka mengapa mereka tidak mahu beriman?"

Jika kita lihat secara keseluruhannya, memang tidak dapat dinafikan bahawa air mineral biasa saja juga boleh menyembuhkan penyakit tetapi hanya penyakit yang kita boleh lihat perubahannya seperti mengurangkan panas dan menyegarkan badan. Berlainan pula dengan air bacaan Yaasin, air ini menyembuhkan penyakit yang lebih menjurus kepada penyakit berkaitan spiritual yang tidak dapat dilihat secara mata kasar. Hanya air ini mampu mendatangkan perbezaan kerana molekul air ini berubah mengikut aura persekitaran lalu membentuk mengikut perkara yang berlaku di sekeliling dan memberi kesan kepada manusia.

Tambahan pula, khasiat air yang dibacakan ayat-ayat Al Quran, kita dapat melihat bahawa Allah hakikatnya selalu menarik perhatian manusia kepada air. Allah, Yang Maha Pencipta, ingin menunjukkan air bukan sekadar benda yang mati tetapi menyimpan kekuatan, daya ingatan, daya penyembuh dan perkara-perkara lain yang masih belum dikaji manusia.

Dinasihatkan bahawa sebaik-baik air adalah air zamzam, air hujan malam Jumaat, air kolah masjid, air mineral dan air masak. Air zamzam adalah air yang terbaik untuk menyembuhkan segala fungsi organ dalaman. Ia terlalu berkhasiat kerana tersimpan jutaan doa manusia selama ribuan tahun sejak zaman Nabi Ibrahim AS. Melalui hasil kajian Dr Masaru Emoto juga, antara molekul air yang paling cantik bercahaya ialah molekul air zamzam. Molekulnya tersusun cantik , seperti berlian bersegi-segi, bersinar-sinar dan berwarna-warni melebih dua belas warna! Sungguh berbeza sekali dengan air biasa.



Begitu juga dengan air kolah masjid. Walaupun air kolah ini hanya sekadar air paip yang tidak dimasak namun kita masih boleh menggunakannya sebagai air penawar kerana tersirat suara azan, bacaan ayat-ayat al Quran, zikir, doa dan pengajaran ilmu agama di masjid tersebut. Oleh itu, kita boleh meminumnya tanpa sebarang rasa ragu-ragu tentang kebersihannya. Kebenarannya, semakin kuat manusia berdoa ataupun berkata-kata kepada air, semakin kuat kesan yang terhasil pada molekul air tersebut. Air mampu memindahkan bacaan tadi melalui molekul air yang lain. Kemungkinan inilah yang dapat menjelaskan mengapa hanya air biasa yang dibacakan ayat-ayat suci Al Quran boleh menyembuhkan penyakit.

Di samping kita membacakan ayat-ayat dari surah Yaasin, secara tidak langsung kita mendapat pahala membaca al Quran. Ayat-ayat suci al Quran itu sendiri menjadi ubat penyembuh yang mujarab kerana keyakinan dan keimanan kita kepada Allah SWT yang memberi kebaikan kepada manusia, sedangkan akal manusia sendiri tidak dapat mentafsirkan rahsia-rahsia yang tersembunyi di sebalik ketentuan Allah.

Inilah keajaiban yang ditentukan oleh Allah SWT yang Maha Berkuasa terhadap segala ciptaannya. Amalan kita membaca Yaasin yang diiringi doa kepada air biasa dapat mengubah molekul air menjadi lebih cantiksekaligus dapat menyembuhkan penyakit dari segi fizikal dan rohani. Sekadar minum air bacaan Yaasin semata-mata tidak dapat membantu manusia ke arah kebaikan, tetapi ia perlu diselarikan dengan niat yang ikhlas, baik dan tidak mendatangkan keburukan kepada orang lain. Tidak lupa juga supaya sentiasa bertawakal kepada Allah kerana hanya dengan izin-Nya , semua usaha yang diikhtiarkan mendatangkan hasil yang sempurna. Insya'Allah.




No comments:

Post a Comment